Perscommuniqué van de Europese Vegetarische Unie (EVU)
Vooroordeel tegen vegetarische voeding
24 februari 2005 - Het is niet nieuw dat men de vegetarische levenswijze probeert te
discrediteren. Het meest recente geval is een bijzondere opeenhoping van
wetenschappelijk onhoudbare beweringen, extreme levensomstandigheden van de
bestudeerde kinderen, en duidelijke financiële betrokkenheid van de
vleesindustrie.
Sprekende voor de "American Association for the Advancement of Science" in
Washington heeft Prof. Lindsay Allen van de Universiteit van Californië
ernstige beschuldigingen gelanceerd: "Voedsel afkomstig van dieren hebben
bepaalde voedingsstoffen die nergens anders gevonden worden. Met betrekking
tot de voeding van jonge kinderen, zwangere en zogende vrouwen zou ik zelfs
willen zeggen dat het immoreel is deze voeding gedurende deze periode van
het leven aan hen te onthouden."
Immoreel? De Europese Vegetarische Unie, een overkoepeling van de meeste
Europese vegetarische organisaties, wil deze uitspraak duidelijk en precies
corrigeren:
-
De lezing van Prof. Allen was gebaseerd op een studie (1) van 544
Keniaanse kinderen die een uiterst onevenwichtig eetpatroon hadden, en
waarvan vele verschillende gezondheidsproblemen toonden, onder andere
amoebiasis, dat bloedverlies in de darmen veroorzaakt hetgeen leidt tot een
gebrek aan vitamine B 12 en ijzer. Het is wel bekend dat gebrek aan vitamine
B 12 de cognitieve ontwikkeling van kinderen kan schaden en daarom is het
geen verrassing dat toegediende vitamine B 12 positieve consequenties op de
gezondheid heeft. Hoewel de kinderen een gebrek aan meerdere vitaminen
vertoonden, bleek de enig meetbare vitaminereactie op extra vlees en
melkconsumptie een verhoging van vitamine B 12 in het bloedplasma te
zijn.(2)
Er moet echter benadrukt worden dat van de drie uitgevoerde testen (De
"Progressive Matrices Test" van Raven, het woordbegrip en het rekenen)
alleen de eerste een betere ontwikkeling van de groep vleeseters vertoonde.
Met betrekking tot de testen van woordbegrip en rekenen toont de bijvoeding
zonder enig dierlijk product (maar met plantaardige olie) de beste
resultaten. In alle drie de testen had de melkgroep de slechtste resultaten;
de resultaten van de Raventest in die groep waren zelfs slechter dan in de
controlegroep. Als deze ondervoede kinderen een zorgvuldig gekozen
vegetarisch dieet hadden ontvangen, zou hun gezondheid zich zelfs nog meer
verbeterd hebben.
-
In een paar kranten wordt verwezen naar niet nader omschreven "Studies
van vegetariërs in de Verenigde Staten en Europa/Nederland" die aangeven dat
de ontwikkeling van een kind blijvend geschaad kan worden als hij geen vlees
of zuivelproducten krijgt.
-
Deze rapporten worden bestreden door de realiteit van het leven:
- Indiërs zijn vegetariërs sinds honderden of zelfs duizenden
jaren. Er is niet de minste aanduiding dat deze levensstijl hen op enige manier benadeeld heeft, juist het tegendeel is het geval.
- Sommige Europese families zijn vegetariër sinds vier of vijf
generaties en hun kinderen zijn levendig en gezond.
- Vegetariërs van oude datum zijn ontsteld over de beweringen
van Prof. Allen. Sir Paul McCartney, zelf vader van vier
gezonde en ontplooide vegetarische kinderen wijst haar beschuldigingen als
"nonsens" af.
-
In zijn positiebepaling "Vegetarische Diëten", stelt de American Dietetic
Association and Dietitians of Canada (ADA), 's lands grootste
organisatie van voedsel- en voedingsspecialisten met bijna 70.000 leden,
dat "aangepaste, goed gekozen vegetarische diëten gezond zijn,
gelijkwaardig wat voeding betreft, en dat ze voordelen voor de gezondheid
bieden in de preventie en het behandelen van bepaalde ziekten. (...) Goed
gekozen veganistische en andere types van vegetarische diëten zijn geschikt
voor alle fasen van het leven, inclusief gedurende zwangerschap,
borstvoeding, kleutertijd, jeugd en adolescentie. Vegetarische diëten bieden
een groot aantal voedingsvoordelen... (3)
-
Zelfs voor een onpartijdige observator roept het onderzoek dat Prof.
Allen aanhaalt, enige twijfels op wat zijn neutraliteit betreft: het werd
gepresenteerd op de conferentie "Dierlijke voedingsbronnen en voeding in
ontwikkelingslanden" gehouden van 24 tot 26 juni 2002 in Washington, D.C.,
en gesponsord door de veehandelaars Global Livestock-CRSP. Aanvullende
publicatie werd verleend door Food and Agriculture Organization, Land
O'Lakes Inc., Heifer International, Pond Dynamics and Aquaculture-CRSP. De
organisatie van nationale rundveehandelaren ondersteunden gedeeltelijk het
project.
Conclusie: De Europese Vegetarische Unie wenst te benadrukken dat een
vegetarisch dieet evenwichtig moet zijn, evenals ieder ander dieet.
Uitgebreide studies, verricht over lange perioden en met duizenden
deelnemers, hebben echter steeds weer bewezen dat de vegetarische
levenswijze zeer gezond is.
Renato Pichler
Acting President
Europese Vegetarische Unie - EVU
www.european-vegetarian.org
Contact: EVU Secretariat
Phone: +32 65 362584
Perscommuniqué on line:
http://www.european-vegetarian.org/lang/en/news/news.php?id=2120
(1)
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/11/3941S
(2)
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/11/3972S
(3)
http://www.eatright.org/Public/NutritionInformation/92_17084.cfm
Statements
|